بعض منك سقط في الظلام

       ترجمة: رشاد حسن 

  • “I have wanted to kill myself a hundred times, but somehow I am still in love with life. This ridiculous weakness is perhaps one of our more stupid melancholy propensities, for is there anything more stupid than to be eager to go on carrying a burden which one would gladly throw away, to loathe one’s very being and yet to hold it fast, to fondle the snake that devours us until it has eaten our hearts away?” – Voltaire, Candide

“لطالما راودتني رغبة في قتل نفسي مئات المرّات، غير أنّي ما زلتُ في حبّ مع الحياة، لا شكّ أنّ هذا العجز المثير للسخرية، هو واحدٌ من أغبى نزعاتنا السوداوية، هل ثمّة شيء أغبى من أن نكون حريصين على تحمّل عبءٍ نلقي به بعد ذلك بكلّ سرور، أن نكره أنفسنا ومن ثمّ نلجأ إليها على الفور، أن ندلل الأفعى التي تلتهمنا حتى تأكل قلوبنا؟!” 

 21c3caedc857c04c8746394a1cc3487f

 

Sometimes I need my skin to touch the breeze.” – 

Rising Appalachia

بحاجة في بعض الأحيان إلى أصابعي، لأتحسّس النّسيم.

  • “I have lived on the lip of insanity, wanting to know reasons, knocking on a door. It opens. I have been knocking from the inside.” – Rumi

لقد عشت على شَفا الجنون، أهيم بمعرفة الأسباب، وأطرق الباب حتى يفتح، فإذا فتح، ولجته وطرقته من الداخل. 

 

  • “I watched the sky a long time, concluding that such beauty was reserved for distant, dangerous places, and that nature has good reason for exacting her own special sacrifices from those determined to witness them.” – Richard Byrd

حدّقت فترة طويلة في السماء، وأيقنتُ أن الجمال محصورٌ في ما هو بعيدٌ وشاقّ، وأن ثمّة سبب مقنع للطبيعة؛ يتطلب تضحيات فريدة من أولئك العازمين على الخوض فيها.

 

 

  • I do not believe in anything.

I have no religion.

Except the in- and out- breaths.

And endlessly deepening wonder.”

– Jeff Foster

لا أؤمن بشيء.

لا ولا أبتغي دينًا.

عدا هذا الهواء،

المارّ من رئتيّ ..

وتساؤل ممتد لا نهاية له! 

 

  • What is it that you have disowned in yourself? What is it that you will avoid feeling at all costs? What parts of you have you relegated into the shadows?

When you were a little boy or girl it was intelligent to split off from overwhelming experience and pieces of yourself that you could not integrate at the time. But these pieces are looking for you. They only want to show you their light and their wisdom, and be allowed back inside. They will continue to search for you, and will appear as your friends, your children, your emotions, your lovers, your life circumstances, and even in the most precious orange leaves that are looking up at you in the morning.

Look carefully as your unlived life is always appearing before you.”

– Matt Licata

ما هو ذلك الذي جحدته بداخلك؟ ما هو ذلك الذي سيجنّبك ما تشعر به مهما كانت الظروف؟ وما هو البعض الذي سقط منك في الظلام؟

كم كانت فِطنة أن بقيت بعيدًا عن تجربة صعبة تخوضها عندما كنت طفلًا، لأنّ بعضًا من جوانبك لم تكن ناضجةً لتندمج معها آنذاك، لكنها الآن تبحث عنك. تسايرك النور والحكمة كي تعود إلى نفسك، وستبقى، في استمرارٍ دائم للبحث عنك، وستظهر أمامك في كلّ حين كما لو أنها أصدقاؤك، أطفالك، عواطفك، مُحبّيك، وظروفك، أو حتى كما لو أنها أوراق البرتقال التي تحدّق فيك كلّ صباح.

فلترعها بعناية، كما لو أن حياتك التي لم تعِشها بعد، تقف أمامك دائمًا.

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *